4 de outubro de 2022
Ata o 4 de outubro a cidadanía, as organizacións e as asociacións que así o consideren poderán remitir as súas opinións sobre a futura norma
Consonte co artigo 133 da Lei 39/2015, do 1 de outubro, do procedemento administrativo común das Administracións públicas, co obxectivo de mellorar a participación da cidadanía no procedemento de elaboración de normas, con carácter previo á elaboración do proxecto de modificación da ordenanza, lévase a cabo unha consulta pública, a través do portal web do Concello de A Coruña, coa finalidade de recoller a opinión da nosa veciñanza, organizacións e asociacións máis representativas potencialmente afectadas pola futura norma sobre:
a) Os problemas que se pretenden solucionar coa iniciativa.
b) A necesidade e oportunidade da súa aprobación.
c) Os obxectivos da norma.
d) As posibles solucións alternativas regulatorias e non regulatorias.
a) Os problemas que se pretenden solucionar coa iniciativa.
No ano 2018 apróbase a Directiva (UE) 2018/851, do Parlamento Europeo e do Consello, de 30 de maio, pola que se modifica a Directiva 2008/98/CE sobre residuos (en diante, Directiva (UE) 2018/851). Esta directiva revisa algúns artigos da Directiva Marco de residuos co obxectivo de avanzar na economía circular, harmonizar, mellorar a información e trazabilidade dos residuos e reforzar a gobernanza neste ámbito.
O 5 de xuño de 2019 aprobouse a Directiva (UE) 2019/904, do Parlamento Europeo e do Consello, relativa á redución do impacto de determinados produtos de plástico no medio ambiente (en diante, Directiva sobre plásticos dun só uso). Esta directiva constitúe un dos instrumentos que a Comisión Europea puxo en marcha para avanzar cara a un sector do plástico máis circular, e para loitar contra a contaminación mariña causada polos plásticos, principalmente por artigos de plástico dun só uso e dos artes de pesca que conteñen plástico.
Partindo do anterior, e centrándonos en España, podemos sinalar a aprobación polo Consello de Ministros no mes de xuño do 2020 da l Estratexia Española de Economía Circular (EEEC) ―"España Circular 2030"―, que senta as bases para superar a economía lineal e impulsar un novo modelo de produción e consumo no que o valor de produtos, materiais e recursos se manteñan na economía durante o maior tempo posible; no que se minimice a xeración de residuos e se aproveiten ao máximo aqueles cuxa xeración non se puider evitar.
Máis recentemente, en data 9 de abril do 2022 publícase no BOE número 85 a Lei estatal 7/2022, do 8 de abril, de residuos e solos contaminados para una economía circular, entrando en vigor -agás o seu Título VII, que entrará en vigor o 1 de xaneiro do 2023- ao día seguinte da publicación no BOE (En diante, LRSCEC). Esta Lei, que supón a transposición ao noso ordenamento xurídico das Directivas anteriores, ten carácter de lexislación básica en materia de protección do medio ambiente, sen prexuízo da competencias das Comunidades Autónomas para establecer normas adicionais sobre protección do Medio Ambiente.
Neste sentido, e no ámbito da nosa Comunidade Autónoma, en exercicio das competencias asumidas polo noso Estatuto de Autonomía dentro do marco recollido na Constitución, aprobouse en data 12 de decembro do 2019 a Estratexia Galega de Economía Circular 2020-2030 e, posteriormente, traspuxéronse as Directivas anteditas mediante a Lei 6/2021, de 17 de febreiro, de residuos e solos contaminados de Galicia, se ben esta norma deberá adaptarse no que resulte procedente á normativa básica, constituída pola LRSCEC.
Por outra banda, convén facer mención aos actuais plans de residuos, tanto estatais coma autonómicos, que se atopan en fase de revisión para adaptalos á nova normativa estatal. Nesta situación están o Plan Estatal Marco de Xestión de Residuos (PEMAR) 2016-2022 ou o Programa Estatal de Prevención de Residuos 2014-2020 a nivel estatal, ou o Plan de Xestión de Residuos Industriais de Galicia 2016-2022 e o Plan de xestión de residuos urbanos de Galicia (PXRUG), a nivel autonómico.
b) A necesidade e oportunidade da súa aprobación.
Esbozado xa o marco xurídico actual na materia, é imperativo concluír que tamén os Concellos estamos obrigados a adaptar a nosa normativa á lexislación citada, e neste sentido, a Disposición Final Oitava da LRSCEC establece a obriga das Entidades Locais de aprobar as ordenanzas previstas no artigo 12.5 do dito texto legal a partir da súa entrada en vigor, especificando a Disposición Final Sexta que a dita adecuación normativa debe realizarse no prazo de catro anos, de xeito que se garanta o cumprimento das novas obrigas relativas á recollida e xestión dos residuos da súa competencia nos prazos fixados, particularmente, no tocante á obriga das persoas produtoras ou posuidoras de residuos perigosos ou daqueles cuxas características dificultan á súa xestión de adoptaren medidas para eliminar ou reducir as ditas características, ou a depositárenos na forma e lugar axeitados.
Concretamente, polo que fai á xestión de residuos municipais e limpeza viaria, a actual ordenanza de xestión de residuos municipais e limpeza viaria do Concello da Coruña foi aprobada o 5 de setembro do 2005. Posteriormente á súa entrada en vigor aprobáronse, ademais das normas citadas, especialmente a LRSCEC e a LRSCG, unha serie de normas que teñen unha incidencia directa nos residuos:
Tamén está vixente en materia de residuos o Plan Estatal Marco de Xestión de Residuos 2016-2022 (PEMAR), o Plan de xestión de residuos urbanos de Galicia 2010-2020, prorrogado ata o ano 2022 (PXRUG) ou o Plan de xestión de residuos industriais de Galicia 2016-2022 (Priga), xa citados e en proceso de revisión.
O anterior, sen esquecer que foi aprobada lexislación nos últimos anos que, sen corresponder estritamente ao ámbito dos residuos, teñen incidencia na nosa normativa municipal ao respecto, como pode ser a Lei 39/2015, de 1 do outubro, do procedemento administrativo común das Administracións públicas ou a Lei 9/2017, do 8 de novembro, de contratos do sector público.
Polo tanto, faise necesario proceder a actualizar a Ordenanza de xestión de residuos municipais e limpeza viaria do Concello da Coruña, tendo en conta a LRSCEC e toda a normativa citada.
Cabe mencionar que o Plan de Residuos implantado no Concello da Coruña basease nun modelo de xestión de residuos denominado húmido-seco, no cal se separan como mínimo as fraccións orgánica e inorgánica, ademais do papel e cartón e vidro. Do mesmo xeito, tamén existe recollida selectiva de fraccións tales como o aceite de cociña, os residuos voluminosos, as pilas ou o téxtil.
É intención do Concello da Coruña seguir apostando polo modelo húmido-seco, baixo o amparo do artigo 25.6 da LRSCEC, no cal ten cabida a recollida selectiva de envases e outras fraccións nun único contedor (caso da fracción inorgánica) sempre que cumpra algunha das condicións que se especifican no citado artigo.
c) Os obxectivos da norma.
As principais novidades que se deben atender na nova Ordenanza municipal, de acordo á LRSCEC e á LRSCG, son as seguintes:
Con ese mesmo obxecto, nos establecementos do sector da hostalería e restauración terase que ofrecer sempre aos consumidores, clientes ou usuarios dos seus servizos, a posibilidade de consumo de auga non envasada de maneira gratuíta e complementaria á oferta do mesmo establecemento.
O produtor inicial ou outro posuidor de residuos comerciais non perigosos deberá separar en orixe e xestionar os residuos de conformidade coas obrigacións establecidas no artigo 25, e acreditar documentalmente a correcta xestión ante a entidade local, ou ben poderá acollerse ao sistema público de xestión dos mesmos, cando exista, nos termos que establezan as ordenanzas das entidades locais.
a) O papel, os metais, o plástico e o vidro,
b) os biorresiduos de orixe doméstica antes do 30 de xuño de 2022 para as entidades locais con poboación de dereito superior a cinco mil habitantes, e antes do 31 de decembro de 2023 para o resto. Entenderase tamén como recollida separada de biorresiduos a separación e reciclado en orixe mediante compostaxe doméstica ou comunitaria,
c) os residuos téxtiles antes do 31 de decembro de 2024,
d) os aceites de cociña usados antes do 31 de decembro de 2024,
e)os residuos domésticos perigosos antes do 31 de decembro de 2024, para garantir que non contaminen outros fluxos de residuos de competencia local,
f) os residuos voluminosos (residuos de mobles e aveños) antes do 31 de decembro de 2024, e
g) outras fraccións de residuos determinadas regulamentariamente.
Entre os modelos de recollida das fraccións anteriores que establezan as entidades locais deberanse priorizar os modelos de recollida máis eficientes, como a porta a porta ou o uso de colectores cerrados ou intelixentes que garantan cocientes de recollida similares.
A superación da este porcentaxe terá o carácter de infracción administrativa e será sancionable polas comunidades autónomas de conformidade co previsto no artigo 108. As entidades locais deberán establecer mecanismos de control, mediante caracterizacións periódicas, e redución de impropios para cada fluxo de recollida separada.
d) As posibles solucións alternativas regulatorias e non regulatorias.
Non hai alternativas non regulatorias que permitan atender á necesidade apuntada.
En consecuencia, a cidadanía, organizacións e asociacións que así o consideren, poderán remitir as súas opinións sobre os aspectos formulados neste documento ata o día 4 de outubro do 2022 a través do seguinte correo electrónico: medioambiente@coruna.gal
Sentímolo pero o teu navegador é moi antigo para poder mostrar esta páxina. Debes de actualizalo ou usar un navegador compatible. Optimizamos esta web para Google Chrome, Mozilla Firefox, Opera, Safari e Microsoft Edge. Instalar agora un navegador compatible